Proactive Work Behavior,
Challenging Citizenship Performance
Proactive work behavior constructively challenges the status-quo and is essential for good job performance and the adaptability of teams and organizations.
How can we support followers to bring forward their proactive behavior and suggestions?

Publications
Wesche, J. S. & Teichmann, E. (2016). Status matters: The moderating role of perceived newcomer status for leader and coworker influences on challenging OCB. German Journal of Human Resource Management, 30 (3-4), 267-286. https://doi.org/10.1177/2397002216649898
Wesche, J. S., May, D., & Muck, P. M. (2015). Der Einfluss von Führung auf die Leistung von Geführten [The influence of leadership on followers‘ performance]. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung – Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (pp. 239-252). Göttingen: Hogrefe.
Muck, P. M. & Wesche, J. S. (2014). Persönlichkeit und berufsbezogenes Sozialverhalten [Personality and social behavior at work]. In H. Schuler & U. P. Kanning (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie (pp. 889-931), 3. überarb. u. erw. Auflage. Göttingen: Hogrefe.
Wesche, J. S., Nikitopoulos, A., Muck, P. M. & Peus, C. (2012). Was Praktikanten leisten können und wollen: Freiwilliges Arbeitsengagement im Praktikum Praktikum [Organizational citizenship behavior in internships]. Wirtschaftspsychologie, 14 (1), 70-81.
Wesche, J. S. & Muck, P. M. (2010). Freiwilliges Arbeitsengagement: Bestandsaufnahme und Perspektiven für eine theoretische Integration [Organizational citizenship behavior: Stocktaking and perspectives for a theoretical integration]. Psychologische Rundschau, 61 (2), 81-100. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000018
Wesche, J. S. & Muck, P. M. (2010). Warum Menschen bei der Arbeit mehr tun, als sie müssten: Einflussfaktoren freiwilligen Arbeitsengagements [Why people do more at work than they have to: Factors influencing organizational citizenship behavior]. In-Mind Magazine, 1 (3).
Media Mentions
Interview with VDI nachrichten (25.11.2011) „Mitarbeiter wollen geliebt werden – besonders die, die viel leisten“ [Employees want to be appreciated – especially those that perform well].